EFOP-3.1.5-16-2016-00001
EFOP-3.1.5-16-2016-00001 ” A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása”
A projekt célja:
- A végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése, csökkentése, újratermelődésének megakadályozása, a köznevelés hátránykompenzációs és esélyteremtő képességének növelése
- Célzott és a helyi igényeken alapuló komplex intézményfejlesztés
- A helyi szintű pedagógiai-szakmai szolgáltató rendszer fejlesztése
- Helyi közösségi együttműködés megvalósítása
- A veszélyeztetettséget növelő tényezők azonosítása, személyre szabott beavatkozások
- A deszegregációt elősegítő oktatásszervezési eljárások bevezetése
A projekt keretében megvalósuló tevékenységek:
- A projekt elsődleges célja − preventív és intervenciós tevékenységekkel − az iskolai lemorzsolódás megelőzése. A projekt egésze intézményi fejlesztésekre irányul, a fejlesztések fókuszában minden esetben célzott és helyi igényeken alapuló komplex intézményfejlesztés áll.
- intézmény- és szervezetfejlesztési, hatékonysági beavatkozások tervezése és a végrehajtás támogatása
- a taneszközkészlet fejlesztése
- belső pedagógusi, nevelőtestületi közösségfejlesztés
- az intézményi hálózatépítés támogatása
A projekt ütemezése:
- 2017/2018-as tanév = felkészülési év
A felkészülési évben elkészülnek a fejlesztést megalapozó dokumentumok:
- a helyzetelemzés,
- az intézményfejlesztési terv,
- és az intézkedési terv.
A felkészülési évben csak az intézményfejlesztést koordináló intézményi mikrocsoportok kezdik meg működésüket, a további tématerületi mikrocsoportok csak a fejlesztési években működnek.
- 2018/2019-es tanév = az 1. fejlesztési év
Megkezdődik az intézkedési terv végrehajtása.
- 2019/2020-as tanév = a 2. fejlesztési év
Az intézkedési terv végrehajtása folytatódik.
Mérföldkövek:
- szeptember 30-ig: intézmények bevonása
- október 31-ig: helyzetelemzések
- december 31-ig: intézményfejlesztési tervek
- október 31-ig: óvodák bevonása
- október 31-ig: óvodai helyzetelemzések
- október 31-ig: a tervezett indikátorok és számszerűsített szakmai elvárások teljesülnek, az intézményfejlesztési programok lezárulnak.
- szeptember és október hónapban a nevelőtestületek bevonásával elkészült az intézményi helyzetelemzés, amely feltérképezte a kijelölt feladatellátási hely társadalmi és szociokulturális környezetét, a hátránykompenzálás és a szegregáció megelőzésének a lehetőségeit, a partnerkapcsolatokat, a nevelők által elkészített SWOT elemzést, illetve a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókra vonatkozó információkat.
- novemberében a Projektbe bevont feladatellátási helyeken működő mikrocsoportok tagjainak feladata volt az októberben véglegesített helyzetelemzés eredményeinek összegzése, amelyet a fejlesztési célok mentén kellett elkészíteniük. A fejlesztési terv megalkotásának az alapját a helyzetelemzés adatai és az azokra adott reflexiók képezték.
Az intézményfejlesztési terv célja, hogy a feladatellátási helyre szabott helyzetelemzésben szereplő jellemzők mentén stratégiai fejlesztési irányokat és tevékenységeket rajzoljon meg a helyzetelemzésünkben bemutatott helyzetkép és az ennek mentén választott szolgáltatási „csomag” alapján.
A komplex ILMT intézményfejlesztés céljai, amelyeket az intézményfejlesztési tervnek, majd később az intézkedési tervnek is tükröznie kellett:
- Intézményfejlesztési mikrocsoport működtetése
- A tanulói lemorzsolódás megelőzését szolgáló intézményi jelzőrendszer működésének fejlesztése
- A FEH köznevelési intézményrendszerben elfoglalt helyzetéből fakadó fejlesztési célok meghatározása a korai iskolaelhagyás, illetve a méltányos oktatásszervezés szempontjából
- A FEH állapotának vizsgálata a méltányos oktatásszervezés szempontjából
- A helyi komplex intézményfejlesztés közvetett céljai, várható eredményei alapján a tanulói eredményesség és előrehaladás elősegítése
- A FEH partnerkapcsolatainak bővítése, az együttműködési formák erősítése
- Az intézményfejlesztés belső erőforrásrendszerének és szervezeti struktúrájának meghatározása, kialakítása
- A FEH értékei, alapelvei, a feladatellátási hely előtt álló kihívások összegyűjtése